Lezen in het Gooi: Jongeren ontdekken leesplezier met Boy 7

Dit najaar komt De Grote Gooise Voorleesshow met een inspirerend project dat derde- en vierdejaars vmbo-leerlingen in het Gooi samenbrengt rond één spannend boek: Boy 7 van Mirjam Mous. Het project, opgezet door NH Gooi, LAB Mediaplein en de Bibliotheek Hilversum, stimuleert leesplezier en versterkt leesvaardigheid, iets dat juist nu essentieel is, vertelt Nicoline Kok, manager Educatie & Programmering van de bibliotheek.

Leesplezier en het belang van geletterdheid

Laaggeletterdheid is een groeiend probleem in Nederland, en het Gooi vormt hierop geen uitzondering. In Hilversum heeft maar liefst 14% van de inwoners moeite met lezen en schrijven, wat deze noodzaak vergroot. “Leesplezier en leesmotivatie staan bij ons centraal,” zegt Kok. “Jongeren die niet gemotiveerd zijn om te lezen, lopen later vaker tegen problemen aan met hun geletterdheid, en daarmee hun kansen in de samenleving. We willen jongeren laten zien dat lezen leuk kan zijn, vooral door het te combineren met een gezamenlijke, sociale ervaring zoals De Grote Gooise Voorleesshow.”

Een uniek format

Wat de Voorleesshow bijzonder maakt, is de sterke koppeling tussen media en lezen. De voorleessessies worden verzorgd door bekende gezichten uit de regio, opgenomen vanuit LAB Mediaplein, en wekelijks uitgezonden op tv en YouTube. “Samen lezen maakt het leuker en spannender, vooral wanneer voorlezers ook bekend zijn van sociale media. Hierdoor verlagen we de drempel en bereiken we jongeren waar zij zich thuis voelen, zowel in de studio, op YouTube, als in hun klas”, licht Kok toe. De gezamenlijke leeservaring biedt ook ruimte om samen te reflecteren en nieuwe perspectieven te ontdekken, wat het groepsgevoel versterkt en lezen nog leuker maakt. “We hopen dat jongeren ontdekken hoeveel plezier ze uit lezen kunnen halen, juist door deze gezamenlijke ervaring,” zegt Kok.

De uitdaging van samen lezen

Een project als dit brengt de nodige praktische uitdagingen met zich mee. “Boeken zijn auteursrechtelijk beschermd, dus samenwerking met de uitgever is essentieel. Er gelden strikte regels over hoeveel tekst je mag delen, vooral online”, legt Kok uit. Ze wijst ook op de logistieke complexiteit: elke leerling moet zowel fysiek als digitaal toegang hebben tot het boek, wat extra kosten en planning vereist. Bovendien maakt het coördineren van studioruimte en opnames voor een breed publiek de uitvoering nog uitdagender. Kok benadrukt: “Petra de Beij van NH Gooi verdient bijzondere dank voor haar harde werk en initiatief. Hoewel het idee eenvoudig lijkt, vraagt de uitvoering intensieve samenwerking tussen mediapartners, scholen, studio en bibliotheek, en moet er rekening worden gehouden met wet- en regelgeving.”

De eerste aflevering van De Grote Gooise Voorleesshow wordt op 11 november online en op televisie uitgezonden. “We hopen dat dit initiatief jongeren laat ontdekken hoe leuk lezen kan zijn en zo bijdraagt aan een blijvende liefde voor boeken,” sluit Kok af.