Battle of Words and Images

Luisteren we nog wel naar elkaar en kunnen we verder kijken dan onze eigen bubbel? Als je naar naar de mainstream media kijkt, lijkt het wel of we steeds meer tegenover elkaar staan. Zeker in talkshows onder het mom van hoor en wederhoor worden verschillen uitvergroot. LAB Mediaplein Hilversum wil laten zien welke mechanismes er achter schuil gaan. Al was het maar dat we wegzappen als een onderwerp te saai wordt.

De door Beeld en Geluid Den Haag ontwikkelde Polarisatie Parade laat dat aan de lijve ondervinden. Het is een interactieve voorstelling waarbij drie acteurs een talkshow naspelen. Met een speciaal gemaakte polarisatiemeter wordt bijgehouden hoe verhit het debat wordt gevoerd. Het publiek mag zelf meedenken welke rol de acteurs aannemen en welk onderwerp ter discussie moet staan.

Spelenderwijs zie je hoe een ander het bloed onder de nagels van iemand kan halen, maar ook dat twee partijen samen tot een compromis kunnen komen. Door een aantal discussies op meerdere manieren te voeren, zie je welke woorden en beelden het verschil maken.

Polarisatie meter
Polarisatie meter

Deze originele, levendige aanpak blijkt goed te werken en is geschikt voor zowel scholieren en studenten als voor iedereen die meer inzicht wil hebben over welke rol de media (en specifiek de talkshow) speelt in onze gepolariseerde samenleving. De interactiviteit laat de deelnemers echt ervaren wat er speelt en geeft daardoor beter inzicht.

Interactieve media

Hoewel veel journalistieke verhalen meestal rechtlijnig zijn, wordt er steeds meer geëxperimenteerde met nieuwe vormen. Renée van der Nat ,onderzoeker en docent aan Hogeschool Utrecht, is (2022) bezig met het afronden van haar promotieonderzoek naar het effect van interactieve manieren om een journalistiek verhaal te vertellen. Voor het juiste effect is het volgens haar belangrijk dat het verhaal zelf voorop moet blijven staan en niet de interactiviteit op zich. Maar het is zeker van toegevoegde waarde. Renée van der Nat: “Uit recent onderzoek blijkt dat nieuws juist beter wordt onthouden als het in verhalende vorm wordt gebracht. Interactieve verhalen kunnen mensen bovendien nieuwe perspectieven bieden. De productie ‘Uit het moeras‘ bijvoorbeeld maakt invoelbaar hoe armoede soms van generatie op generatie wordt doorgegeven. Dat kan het maatschappelijk begrip voor armoede helpen vergroten. Juist in tijden van verharding is dat belangrijk. Polarisatie wordt minder waar mensen met elkaar praten.”