Directeur Museum Hilversum, Fleur van Muiswinkel wil meer jongeren aantrekken

In deze nieuwe aflevering van LAB Mediaplein Talks gaan Avani en Mo in gesprek met Fleur van Muiswinkel, directeur Museum Hilversum. Ze deelt haar passie voor kunst en vertelt over haar doel om het museum nog toegankelijker te maken, vooral voor jongeren en kinderen. Ook bespreken ze de aankomende tentoonstelling: ‘Happy Holidays’.

Bekijk de uitzending hier.

“Kunst wordt wel eens gezien als iets voor de elite, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Kunst is voor iedereen en helemaal fotografie. Bijna iedereen fotografeert wel, of het nu met een professionele camera of gewoon met een smartphone is. Het is iets wat ons allemaal met elkaar bindt”, aldus Fleur. Haar passie voor kunst en fotografie ontstond al op jonge leeftijd. Fleur: “Mijn moeder was een fervente kunstliefhebber en ik raakte gefascineerd door haar kunstgeschiedenisboeken vol met plaatjes.” Dit inspireerde haar om kunstgeschiedenis te studeren. Daarnaast besloot ze in de avonduren een fotografieopleiding te volgen. “De broer van mijn opa was fotograaf. Nadat we samen hadden gefotografeerd, gingen we naar de donkere kamer. Daar ontwikkelden we samen de foto’s. Het moment waarop het beeld langzaam tevoorschijn kwam, was magisch.”

Van passie naar missie
Als directeur van Museum Hilversum streeft Fleur ernaar om meer jongeren, kinderen en gezinnen te betrekken bij de tentoonstellingen. “We hebben gemerkt dat 45-plusser ons wel weten te vinden, maar we willen graag een breder en diverser publiek aanspreken. Daarom hebben we ons aanbod uitgebreid en bieden we nu specifieke activiteiten aan voor jongeren en kinderen, zoals speurtochten, samen kunst maken, een workshop onderwaterfotografie, en de aankomende zomertentoonstelling ‘Happy Holiday’ die op 1 juli start, vertelt Fleur enthousiast.  

‘Happy Holiday’
In de nieuwe tentoonstelling laten acht internationale en Nederlandse fotografen aan de hand van fotografie en video zien hoe vakantie in de kunst gevierd wordt. Zo onderzoekt de Belgische fotograaf Natacha de Mahieu met haar serie “Theater of Authenticity” hoe en waarom we naar specifieke plekken reizen. Ze selecteerde de populairste locaties op sociale media en maakte tientallen of zelfs honderden afbeeldingen, die ze vervolgens samenvoegde tot één krachtig beeld. “Deze tentoonstelling is zeker leuk voor jongeren. Ze kunnen er inspiratie opdoen voor hun eigen vakantiefoto’s”, aldus Fleur lachend.

LAB Mediaplein
LAB Mediaplein Talks biedt jong talent de kans om zich te ontwikkelen in de mediawereld en geeft ze de mogelijkheid om relevante onderwerpen aan te kaarten. De opnamen vinden plaats in het LAB Mediaplein, een initiatief van Stichting Mediaplein, waarin drie Hilversumse culturele organisaties participeren: Bibliotheek HilversumMuseum Hilversum en Beeld & Geluid.

LAB Mediaplein Talks is een productie van Stichting Mediaplein en komt tot stand in nauwe samenwerking met NH Media en MOOS productiehuis/ROC van Amsterdam. Belangrijke samenwerkingspartners zijn verder Hilversummers.nl en NH Gooi.