In 2024 reisde de Mediaplein Mobiel langs zeven locaties door Hilversum. Tijdens meer dan 100 workshops, met bijna 70 klassen en ruim 1.700 enthousiaste deelnemers, maakten Hilversummers hun persoonlijke verhalen zichtbaar in een creatieve kijkdoos. Deze verhalen kwamen tot leven in de Mediaplein Mobiel. René van Engelenburg, programmaregisseur van Stichting Mediaplein, blikt terug op de impact en uitdagingen van deze reizende ervaring.
Volgens René was het doel van het project duidelijk: “We wilden zoveel mogelijk Hilversummers de kans geven hún verhaal over Hilversum te vertellen. Door dat verhaal te verbeelden in een kijkdoos. Deelnemers konden daarbij ook een toelichting inspreken, waardoor het geheel op een audiovisuele manier tot leven kwam. Een unieke manier om de verhalen van de stad te delen, waarbij de deelnemers de kans kregen om hun ervaringen en herinneringen creatief uit te drukken.
Verschillende verhalen, verschillende reacties
De reacties van de deelnemers waren, zoals je zou verwachten, heel divers. “We kregen allerlei verschillende verhalen. Van kinderen die kleine, persoonlijke verhalen vertelden over hun school, voetbalveld of zwembad tot volwassenen die grotere thema’s aansneden, zoals de rol van architectuur, media of natuur in Hilversum. Het was fascinerend om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier invulling gaf aan het project.”
Uitdagingen van een reizend project
Bij het uitvoeren van een project in de openbare ruimte komen allerlei uitdagingen kijken. René licht toe: “Je hebt natuurlijk te maken met vergunningen, transporten en het organiseren van al die workshops. Gelukkig hebben we met veel verschillende partijen samengewerkt, zoals scholen, welzijnsorganisaties, de gemeente en natuurlijk de lokale bewoners, om het project goed te laten verlopen.”
De Mediaplein Mobiel gaat door
Het goede nieuws is dat Mediaplein Mobiel doorgaat, maar dan op een andere manier. René: “De Mediaplein Mobiel zal de komende maanden op het Mediapark bij Beeld & Geluid komen te staan. Nu zullen vooral leerlingen en studenten van MBO en HBO aan de slag gaan met de technologie die we hebben nieuwe, interactieve concepten en content te ontwikkelen. Ze zullen video’s maken en werken met digitale media. Deze nieuwe creaties zullen in 2025 voor iedereen te zien zijn.”
Met Mediaplein Mobiel bracht het Hilversum 600 feest de verhalen naar de wijken op een manier die past bij een Mediastad: samen verhalen vertellen en maken.
Mediaplein Mobiel: De verhalen van 600 jaar Hilversum’ was een project van Stichting Mediaplein in samenwerking met het Hilversumse mediakunst-collectief DROPSTUFF MEDIA, dat sinds juli 2023 is aangesteld als programmaregisseur van Stichting Mediaplein.