John Leek is als manager creatieve industrie bij Beeld & Geluid mede-initiatiefnemer van Stichting Mediaplein en als bestuurslid actief betrokken. Hij ziet mooie kansen voor het samenwerkingsverband: ‘Hilversum is echt dé mediastad van Nederland met veel initiatieven. Door alle kennis en partners te bundelen, kunnen we met LAB Mediaplein een aansprekende programmering neerzetten.’
Vanaf het begin af aan is John betrokken bij stichting Mediaplein. John: ‘In 2017 ontstonden bij Beeld & Geluid ideeën over een tentoonstelling in de stad. Om dit mogelijk te maken wilden we de samenwerking met de bieb en het Museum Hilversum verder uitwerken.’ Er kwamen gesprekken tussen de drie partijen om op programmaniveau samen te werken. Een eerste stap was het ontwikkelen van een gezamenlijke tentoonstelling: Mediavrouwen. Een mooi begin, maar de samenwerking mocht nog intensiever. ‘Een jaar of vijf geleden gaf de bibliotheek aan dat de villa aan renovatie toe was. Ze wilden verhuizen, dichter bij de mensen. Vanuit onze gesprekken leek de Kerkbrink een goede locatie, legt John uit. Een samenwerkingsverband met de nieuwe bibliotheek als motor leek een logische stap: ‘We willen media-activiteiten programmeren en die ook onderdeel maken van de nieuwe bibliotheek. Zo is het idee LAB Mediaplein geboren.’ De bibliotheek verhuist in het voorjaar van 2025 naar de Kerkbrink.
Experimenteren in Lab Mediaplein
Op dit moment is Lab Mediaplein al gevestigd aan de Kerkbrink. In een tijdelijk pand. Als de bibliotheek verhuist, dan krijgt Lab Mediaplein in het pand van de bibliotheek een eigen vaste plek. Ook zullen de activiteiten dan verder uitgebreid worden. Het afgelopen jaar waren in Lab Mediaplein al verschillende mediaworkshops te volgen, zoals het maken van TikToks. Ook is de talkshow Lab Mediaplein Talks opgenomen. John licht toe: ‘In het tijdelijke pand zijn we volop aan het experimenteren, zodat we weten wat werkt en wat het publiek aanspreekt. De succesvolle ideeën nemen we dan mee naar de nieuwe locatie!’. Inmiddels is er aan de Kerkbrink ook een studio gerealiseerd waar samengewerkt wordt met de kersverse streekredactie van de Gooi- en Vechtstreek. John wil een aansprekende programmering in de nieuwe bibliotheek. Relevante nieuwe media, verbinden aan vraagstukken die leven bij mensen in de stad. John: ‘Lab Mediaplein staat voor samenwerken, cultureel verbinden en innoveren. We willen mens, media en maatschappij samenbrengen op innovatieve manieren. Een bijdrage dus aan Hilversum richting de meest mediawijze en digitaal inclusieve stad van Nederland.’
Dichter bij de Hilversummers
Met de verhuizing van de vernieuwde bibliotheek zullen de activiteiten van de Stichting Mediaplein makkelijk toegankelijk zijn voor elke Hilversummer. Laagdrempelig contact tussen mensen dus en veel ruimte voor initiatieven van bewoners. Voor John zijn twee dingen erg belangrijk: de ruimte rondom de Gooische Brink moet herontwikkeld worden. Het plein moet een verlengstuk worden van Lab Mediaplein, een prettige verblijfsplek waar mensen ook buiten de bibliotheek media ervaren. De gemeentelijke ontwerpers zijn op de hoogte van deze ‘functionele eisen’ aan het plein. Daarnaast moet er een goed gevuld programma komen voor zowel het LAB Mediaplein in de bibliotheek als op het plein. ‘Een jaarprogrammering voor, met en door Hilversummers’, aldus John. Het onlangs aangekondigde initiatief van Beeld & Geluid om een gebouw voor muziekcollecties te openen aan de Kerkbrink zal de verblijfskwaliteit ook verhogen. Zeker omdat er ook een publieksfunctie in dit gebouw komt.
Bestuur Mediaplein
Stichting Lab Mediaplein wordt gedragen door drie partners: Bibliotheek Hilversum, Beeld & Geluid en Museum Hilversum. Deze drie partijen willen in Lab Mediaplein met zoveel mogelijk bewoners de maatschappelijke en creatieve mogelijkheden van media verkennen. Hierbij wordt samengewerkt met allerlei culturele, maatschappelijke en private organisaties en met de gemeente. Het programmateam van de drie partijen wordt sinds kort gecoördineerd door DropStuff en communicatief ondersteund door Podium. Er is in de programmering veel aandacht voor talentontwikkeling. Bijvoorbeeld rond thema’s als ‘eenzaamheid en de rol van de media’, ‘storytelling en dementie’, ‘media in tijden van desinformatie’. Komend jaar zal Mediaplein Mobiel, een reizend paviljoen, door de wijken van Hilversum gaan: hier staan de verhalen van bewoners centraal naar aanleiding van Hilversum600!