Hoe LAB Mediaplein onderdeel wordt van de nieuwe Bibliotheek Hilversum

In het najaar van 2025 gaat het gebeuren: de bibliotheek verhuist naar de Gooische Brink en LAB Mediaplein verhuist mee. LAB Mediaplein zit in een tijdelijk pand aan de Gooische Brink, maar krijgt een vaste plek in de nieuwe bieb. Els Brons, directeur van Bibliotheek Hilversum en bestuurslid Stichting Mediaplein vertelt over haar plannen voor de nieuwe bieb en hoe LAB Mediaplein daarin past.

LAB Mediaplein

In het hart van de stad is LAB Mediaplein nu al een plek waar mensen media ervaren, maken en delen. Zo werd er vorig jaar de talkshow LAB Mediaplein Talks opgenomen en konden Hilversummers verschillende mediaworkshops volgen. Dit jaar tourt vanaf mei de Mediaplein Mobiel door verschillende wijken in Hilversum. De Mediaplein Mobiel is een verlengstuk van LAB Mediaplein: een ‘mini-media-museum’ vol grote digitale schermen en media-technologieën. Na de verhuizing van de bieb en LAB Mediaplein volgen er meer activiteiten. Els: ‘Media is een belangrijk onderdeel van Hilversum. Met LAB Mediaplein zorgen we ervoor dat Hilversummers zowel binnen als buiten de bibliotheek media ervaren. Het maken, beleven en leren over media mag in de nieuwe bibliotheek niet ontbreken.’ Met LAB Mediaplein en de Mediaplein Mobiel hoopt Els zoveel mogelijk Hilversummers te bereiken, in het bijzonder jongeren: ‘We willen dat de bibliotheek van iedereen is. Je hoort vaak dat jongeren lastig bereikbaar zijn. In LAB Mediaplein zorgen we er nu al voor dat jongeren betrokken worden door ze een werkplek aan te bieden. Hier maken ze zelf media, zoals bijvoorbeeld de talkshow LAB Mediaplein Talks. Door de Mediaplein Mobiel, die langsgaat bij verschillende scholen, bereiken we nog meer jongeren.’

Niet alleen een bibliotheek

De bibliotheek zit momenteel nog in het monumentale pand aan de ‘s-Gravelandseweg. Het pand is aan groot onderhoud toe. Ook zie je aan de buitenkant niet wat er binnen gebeurt. In het nieuwe pand, midden in de stad, krijgt de bibliotheek 200 meter aan etalage. ‘We kunnen dan veel beter laten zien wat we aan het doen zijn en mensen verleiden om binnen te komen’, vertelt Els. De nieuwe bibliotheek wordt allesbehalve een standaard bibliotheek. LAB Mediaplein gaat daarin een belangrijke rol spelen. Een voorbeeld voor de aanpak is de LocHal in Tilburg. In deze bibliotheek zijn digitale experimenten, kunnen mensen werken, zijn er workshops en spreekuren. LocHal heeft een volle agenda met activiteiten, meet-ups en tentoonstellingen.

Partners

LAB Mediaplein is niet de enige belangrijke partner voor de nieuwe bibliotheek. Zo krijgen onder andere Hilversum Marketing en de XR Lab een plek in de nieuwe bibliotheek, maar ook lokale initiatieven zoals Globe Kunst en Cultuur. Hilversum Denkt gaat een aantal avonden bordspellen aanbieden en de afdeling maatschappelijk werk Versa Welzijn krijgt eigen spreekkamers waar mensen vragen kunnen stellen.      

Bestuur Mediaplein

LAB Mediaplein bestaat uit drie partners: de Bibliotheek Hilversum, Beeld & Geluid en Museum Hilversum. Deze drie partijen willen met LAB Mediaplein bewoners in het hart van de stad media laten ervaren, jongeren een kans geven hun talenten te ontwikkelen en Hilversum als mediastad op de kaart te zetten.